Vrijwilligerswerk op 1,5 meter en flexibel

23 februari 2021

De coronacrisis heeft ook voor vrijwilligersorganisaties veel gevolgen. Vrijwilligersorganisaties doen hun best om op een creatieve manier het vrijwilligerswerk vorm te geven. Er blijkt nog veel mogelijk, ook op anderhalve meter afstand. Studenten Iris, Jaycko, Ichraq en Iris (Social Work, HZ University of Applied Sciences in Vlissingen) hebben voor ons een aantal voorbeelden van vrijwilligerswerk op anderhalve meter verzameld en hebben deze weergegeven in infographic 1 hieronder.

In de eerste golf kwam ook veel vrijwillige energie vrij. Meer mensen dan ooit willen zich inzetten voor anderen en de samenleving. Corona heeft een aantal ontwikkelingen versneld, zoals de digitalisering en de flexibilisering van vrijwilligerswerk (bron: movisie.nl). En dat is waardevol om vast te houden en verder mee te gaan. We hebben vanuit Samen Vrijwillig aan Iris, Jaycko, Ichraq en Iris gevraagd om ook op zoek te gaan naar voorbeelden van flexibele vormen van vrijwilligerswerk. Zij hebben een aantal inspirerende voorbeelden en aandachtspunten op een rijtje gezet in infographic 2 hieronder.

We delen deze verzamelde voorbeelden graag met jullie ter inspiratie. Denk samen met je collega’s én je vrijwilligers na over hoe je in de toekomst in jullie organisatie wil werken met vrijwilligers.

Maak een strategische agenda, waarbij je nadenkt over vragen als: waar willen of kunnen we mee stoppen, wat willen we handhaven, wat gaan we intensiveren en wat gaan we nieuw of anders doen? En betrek je vrijwilligers en je doelgroep (bron: movisie.nl).
 
Hoe je het vrijwilligerswerk in jouw organisatie inricht en organiseert, heeft ook effect op welke doelgroepen vrijwilligers je bereikt. Aysien Zondervan is adviseur bij PEP Den Haag en is opgeleid tot expeditie begeleider waarbij ze andere organisaties gaat begeleiden in hun zoektocht naar nieuwe doelgroepen vrijwilligers. Zij vertelt in een interview hierover: “Soms is het goed om bepaalde gewoontes aan te passen, of dat je je organisatie anders moet inrichten. Veel organisaties vinden het lastig om bijvoorbeeld jongeren te vinden. Ik vermoed dat dat betekent dat zo’n organisatie er nog niet klaar voor is om ze te boeien en te behouden. Organisaties moeten zich aan die jongeren aanpassen: jonge mensen zijn niet uit op langdurige vrijwilligersklussen. Die willen liever kortdurend of op projectbasis. Ze willen flexibiliteit, korte snelle klussen. Soms eenmalig. Als een organisatie die jongeren wil, moet je daar iets mee doen.” (bron: nov.nl)

 

Met een hartelijk dank aan Iris, Ichraq, Jaycko en Iris voor hun onderzoek en de infographics met verzamelde voorbeelden.